En la reunió d’avui de la Comissió Paritària General de Prevenció de Riscos Laborals hem acordat un nou protocol per prevenir les situacions i actuacions d’assetjament laboral a la nostra Administració.

Aquest és el quart mecanisme d’aquest tipus del qual es dota la nostra Administració per tal d’erradicar aquesta xacra i desitgem que sigui el darrer i definitiu.

A la reunió del 22 de desembre de 2022, la UGT va deixar clar quins eren els seus objectius a l’hora d’arribar a aquest acord, tal com vam reflectir en la nostra nota informativa. Us els tornem a recordar aquí:

Nou protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament psicològic i altres discriminacions a la feina

Totes les parts implicades som conscients que fa molt de temps que estem intentant millorar l’actual protocol d’assetjament; però des de la UGT sempre hem dit que el que no faríem és acordar cap protocol que en realitat no suposés una millora respecte al que ja tenim.

Per situar-nos en context, la idea de millorar el protocol actual no neix ni de l’Administració, ni dels sindicats ni de la pròpia Comissió Paritària, és la Sindicatura de Greuges la que indica que cal fer millores en el protocol arran d’un cas molt concret que li va arribar.

La cosa és molt senzilla:

1) L’Administració de Catalunya no pot consentir situacions d’assetjament laboral en la seva organització, i les persones que tinguin aquestes conductes han de ser sancionades de forma clara i contundent.

2) Les persones assetjades han de rebre tot el suport de l’Administració i s’ha d’impedir de forma efectiva que cap tràmit que s’hagi de fer els suposi una revictimització.

3) Des d’UGT defensem que el protocol ha de dependre del màxim òrgan responsable de personal de la nostra Administració (independentment de qui executi després les actuacions), ha d’estar centralitzat i fora de l’esfera d’influència dels departaments; i el reglament disciplinari ha de recollir de forma efectiva el que ja recull el TREBEP: “l’assetjament laboral és una falta disciplinaria molt greu.”

4) Les actuacions del protocol han de ser conegudes i explicades als delegats i delegades de prevenció, i alhora cal disposar de mecanismes per tal de fer un seguiment més acurat en el cas que des de la Comissió Paritària General es consideri oportú.

5) En darrer lloc, cal recordar que el protocol neix amb la voluntat de ser una eina efectiva per erradicar les situacions d’assetjament a la nostra Administració i que s’acorda en el si de la Comissió Paritària General de Prevenció de Riscos Laborals; l’Administració pot decidir de forma unilateral fer-ho d’una altra manera, però el que no pot fer és pretendre aconseguir l’aval de la Comissió sense comptar amb una de les seves parts: les organitzacions sindicals presents.

I això, que vam dir el dia 22 de desembre, ho hem mantingut i hem treballat per assolir-lo; per la qual cosa la UGT ha parlat amb tothom per arribar als consensos necessaris i aconseguir el millor protocol possible.

Fins al darrer moment hem discutit aspectes del redactat per aconseguir els objectius que ens vam marcar i que amb tota sinceritat pensem que la resta de parts implicades també persegueixen.

En definitiva aquest és un document necessari per tal d’acomplir el mandat d’erradicar qualsevol situació d’assetjament laboral a la nostra Administració; és un document fruit del consens entre les parts, sindicats i Administració, i esperem que sigui l’eina que serveixi per erradicar definitivament els comportaments d’assetjament laboral a la nostra Administració.